Keskustelu

Ganglio jalassaPia11.5.2017 4:51
Tervehdys,

Olen sairastanut SLE:ä 15 vuotiaasta saakka (nyt olen 44 v). Tautini vei minut sairaalaan lapsuudessani vuonna 89. Tilani oli varsin hurja ja kävin varmasti kaikki Helsingin sairaalat läpi ja lopulta päädyin Meilahteen. Oli vikaa munuaisissa, maksassa, sydänpussissa nestettä, suonet eivät pitäneet nesteitä, joten kaikki mitä join levisi kroppaan. Lääkärit olivat ihmeissään, että mikä minua vaivaa ja syitä haettiin jopa syövästä asti. Lopulta aloitettiin kortisoni ja sitä tulikin aikamoinen hevoskuuri. Siitä alkoi paraneminen. Diagnoosi jäi tuolloin auki. Tautini alkoi oireilla uudestaan 2000 luvun alussa, tälläkertaa nivelissä. Diagnoosi löytyi lapsuusajan ja nivelsärkyjen johdosta. Siinä pieni historiani.

Nyt jalkaani on iilmestynyt jalan ulkosyrjään pikkuvarpaan viereen n. 2,5 cm patti. Luulin sen aluksi olevan liikavarvas, mutta lääkärissä käytyäni sitä yritettin tyhjentää, mutta mitään ei saatu ulos. Lääkäri laittoi lähetteen ultraan ja vastaukseksi tuli ganglio. Onko teillä kenelläkään noita ganglioita ollut ja jos on miten on hoidettu ja oletteko päässeet niistä lopullisesti eroon vai tulevatko aina uudelleen takaisin? Voiko tämäkin kenties liittyä SLE:hen?